Un layout grafic inteligent. Diferențe fundamentale între Online și Print
Știați că ochiul uman poate detecta până la 10 milioane de nuanțe coloristice diferite? Și totuși, câte din acestea sunt cu adevărat reprezentative pentru un om, în momentul în care le observă într-o combinație pe un site sau pe un afiș?
Este demonstrat științific cât de important este să-ți alegi cu maximă atenție culorile ce îți reprezintă brandul. Poți afla detalii despre asta aici. Asta pentru că nouă, ca oameni, ne este destul de greu să ne concentrăm mult timp pe foarte multe elemente asociate într-un grup sau pe un element foarte complex. Așadar, brandul tău ar putea scăpa din vizorul unui consumator bombardat de reclame, dacă nu este reprezentat așa cum trebuie din punct de vedere vizual.
Nuanțele coloristice tind spre infinit, e adevărat, însă ce e de făcut când aceeași culoare arată în două feluri diferite?
Aceasta este de cele mai multe ori problema capitală în grafică. Exact aceeași culoare (conform codului coloristic) poate arăta diferit dacă i se schimbă suportul material pe care este aplicată. Aceasta este o mare provocare și pentru web designeri. Un logo trimis de client în format JPG, PNG s-ar putea să arate foarte light când e așezat pe site, culorile să-i fie extrem de vii să îmbie consumatorul, să-l vrăjească prin frumusețea și intensitatea de care dă dovadă.
Ei bine, același logo s-ar putea să arate foarte stins și culorile să-i fie extrem de mate și șterse în momentul în care apare pe o mapă de prezentare. Acest lucru se întâmplă datorită schimbării suportului material (de la cod sursă html la hârtie) fără schimbarea codului (RGB în CMYK sau invers, depinzând de situație) și datorită culorilor de la codul RGB încrucișate cu cele de la formatul CMYK.
Explicația acestei schimbări de nuanță este una simplă:
- Culorile RGB sunt culori aditive; în conceperea lor se pleacă de la alb și necesită adăugarea unui strat nou, crearea unui mix de culori pentru a obține alte nuanțe.
- Culorile CMYK sunt subtractive; ele reprezintă un mix de culori și necesită eliminarea unor culori pentru a obține o nuanță nouă sau pentru a ajunge la alb.
Un site care va avea un layout grafic de succes va folosi întotdeauna elemente grafice realizate în format RGB, în timp ce pentru tipar va trebui să folosiți mereu culori CMYK și rezoluții mult mai ridicate în conceperea materialelor grafice (300 dpi – rezoluția recomandată).
Provocarea este să realizați în ambele circumstanțe materialele de promovare cu aceeași culoare. Dacă o mapă de prezentare este concepută cu un albastru de o anumită nuanță, site-ul nu va fi realizat cu o culoare de altă nuanță, ci cu aceeași culoare.
- Tocmai de aceea, pentru online, este important să cunoașteți câteva tehnici esențiale de CSS în momentul în care creați un element grafic sau doriți editarea lui. Puteți vedea despre ce este vorba aici și aici. De asemenea, pentru print, trebuie să cunoașteți regulile de bază în grafică și trebuie să aveți un spirit artistic dezvoltat.
- Dar mai important decât atât, în fiecare mediu, trebuie să înțelegeți modul în care funcționează culorile pentru un brand. Trebuie să știți ce reprezintă ele, cum să le folosiți într-un mix, ce înseamnă un mix profesionist (un brand ar trebui să fie reprezentat de maxim 3 culori) și, mai ales, cum să le prelucrați așa încât limbajul vizual al brandului să aibă continuitate.
Cum construiești un layout grafic de succes?
Trebuie să ai la bază câteva mari axiome grafice atunci când pornești în construirea unui layout grafic.
- Culoarea albă cuprinde toate culorile (deși ea pare pură, necolorată)
- Albul reflectă lumina, negrul o absoarbe.
- Culorile RGB se creează pornind de la alb (de aceea culorile vor fi mai șterse, nuanțele vor fi light, deoarece lumina este reflectată și pigmenții își pierd din valoare)
- Culorile CMYK sunt create plecând de la o bază de negru (de aceea ele își păstrează intensitatea și culorile sunt vii, deoarece absorb lumina).
- În mediul online culorile vor fi mereu aceleași dacă realizezi o poză, un slider, un element pentru un site, de aceea RGB-ul este codul care satisface nevoile acestui mediu. De câte ori vei intra pe site, culorile pozei nu vor suferi modificări, nu se vor uza.
- În mediul fizic culoarea este supusă la interacțiunea cu diverse elemente. Un ziar poate fi citit de mai multe ori, iar timpul face ca nuanța / culoarea foilor sale să se piardă. De asemenea, o carte de vizită este înmânată din mână în mână, iar cu timpul culoarea își pierde din internsitate. De aceea printul va fi realizat mereu pe formatul CMYK (pentru a fi mai lucios, mai strălucitor, mai intens).
Numai dacă respecți aceste reguli, dacă înțelegi modul de funcționare a culorilor și dacă realizezi care sunt diferențele dintre mediul online și print și cum poți să le faci pe acestea să conlucreze împreună în avantajul brandului tău, vei avea o prezență grafică de invidiat.
Dacă ai nevoie de mai multe sfaturi sau de ajutor în crearea unui site cu o grafică profesionistă, nu ezita să contactezi echipa de specialiști Baboon aici.
Lasă un răspuns