Avantaje si dezavantaje intr-o afacere online
Mitul: „O afacere online este ieftina si simpla…”
Mediul online se dezvolta din ce in ce mai mult pe zi ce trece, fiecare companie / afacere fiind oarecum obligata sa isi prezinte ofertele si serviciile prin intermediul unui site de prezentare sau a unui magazin online. Avand tot mai mult acces la internet, prin dispozitive mobile si fixe, cei mai multi dintre noi ne documentam de pe internet atunci cand vrem sa aflam ceva… De fapt, din aceasta cauza, in ziua de azi se aplica un rationament destul de simplu: „Nu esti online, nu existi!”.
O afacere online poate avea multe avantaje, care bineinteles pot fi exploatate in felul lor, dar poate avea de asemenea si dezavantaje. Mai jos vom incerca sa precizam care sunt cele mai importante dintre acestea si bineinteles, sa le explicam pe scurt:
AVANTAJ: O piata mai mare de desfacere
Unul dintre cele mai mari avantaje atunci cand esti prezent online este faptul ca oricine, oriunde s-ar afla, poate sa vada produsele sau serviciile pe care le oferi, fara sa fie limitat de un drum pana la firma ta sau la spatiul unde expui aceste produse. Prin intermediul a 2-3 click-uri, poate a vada cine esti, cu ce te ocupi, ce vinzi, etc. In plus poate sa-si faca o parere despre tine sau despre afacerea ta, sau poate chiar sa achizitioneze produsele tale printr-un sistem automat de comanda.
De fapt, fiind prezent in mediul online, te asiguri ca acoperi o piata mult mai mare de vizitatori, piata care nu va fi limitata de locatia lor sau de ora in care doresc sa acceseze „magazinul” tau.
DEZAVANTAJ: Lipsa posibilitatii de a avea un spatiu pozitionat „strategic”
Cred ca fiecare dintre noi cunoaste acele magazine sau cafenele pozitionate strategic, in traficul intens sau intr-o intersectie aglomerata. Aceste spatii „atrag singure” clienti, doar pentru singurul fapt ca sunt pozitionate unde trebuie. De fapt, hai sa facem un exercitiu: imagineaza-ti ca ai plecat pe fuga la munca si ca nu ai apucat sa iei micul dejun; magazinul in care vei intra sa-ti cumperi un iaurt si poate un corn, care sa-ti tina de foame pana la pranza, va fi un magazin pozitionat strategic, sau va fi in drumul tau spre munca. In felul acesta, orice magazin traditional, care nu sare cu nimic in evidenta sau care nu investeste in imagine, are mii de clienti lunar care intra in el.
Ei, acest avantaj este inexistent la o afacere online, fiind o piata virtuala, si nu reala. Un magazin online este privat de potentialii clientii aflati in trecere, care foarte usor se pot transforma in cumparatori ai produselor tale. Cu toate astea, daca ai o afacere online, poti sa beneficiezi de un trafic prins din „intersectiile online”, apeland la servicii SEO off page.
AVANTAJ: O comunicare mai usoara a produselor / serviciilor
In ziua de azi, cumparatorii nu mai au timpul sau rabdarea de care dadeau dovada alta data. Indiferent ca aleg sa caute ceea ce doresc intr-un magazin real sau pe internet, acestia au nevoie de un sistem care sa le usureze cat mai mult alegerea, un mod prin care ei pot face comparatii de pret si de caracteristici intre produse / branduri foarte usor.
Intr-o afacere online, prin intermediul unui website de prezentare, iti va fi mult mai simplu sa structurezi informatia care ai nevoie sa ajunga la potentialul tau client si sa scoti in evidenta multe parti pozitive ale produsului sau ale serviciului pe care vrei sa i-l oferi. Poze, descrieri exacte si multe alte unelte pot fi folosite pentru o prezentare cat mai buna si exacta a produsului tau.
DEZAVANTAJ: Produsele nu sunt palpabile
Spre deosebire de o afacere normala, intr-o afacere online, produsele nu sunt palpabile, se pot vedea dar nu pot fi atinse de cumparatori. Din punct de vedere psihologic, acest aspect influenteaza negativalegerea cumparatorului de a achizitiona produsul respectiv. In plus, multi oameni sunt inca reticenti la tot ce inseamna plati online si magazine virtuale, pur si simplu nu au incredere ca datele lor personale sau bancare sunt in siguranta, atunci cand fac o plata online. Intr-o afacere online, acesti conservatori sunt clientii cel mai greu de convins sa „migreze” de la cumparaturi reale la cumparaturi, sa le zic asa, virtuale.
Partea buna este insa ca aceasta piata este in completa dezvoltare si ca tot mai multi romani aleg sa-si faca cumparaturile online. Conform forbes.ro, doar 27% din romani isi fac cumparaturi pe internet, dar acest procent este in crestere de la un an la altul. Acest lucru poate fi bun pentru orice afacere online, piata virtuala din Romania fiind in crestere.
AVANTAJ: Cheltuieli mai mici cu chiria, angajatii si utilitatile
Bineinteles, atunci cand ai o afacere online, cheltuielile asa zis fixe sunt considerabil mai mici in comparatie cu o afacere normala. Intr-o afacere online poti sa-ti iei in chirie un spatiu la marginea orasului, unde chiria este mai mica, fara ca acest aspect sa-ti influenteze negativ vanzarile; poti sa-ti angajezi mai putini oameni, deoarece munca lor poate fi eficientizata la maxim. Un simplu birou cu 2-3 angajati este mai mult decat de ajuns pentru o afacere online abia la inceput de drum – desigur, numarul angajatilor va creste in timp, dar asta inseamna ca vor creste si vanzarile / veniturile.
Si da, pana la urma, o afacere online poate fi demarata chiar si fara angajati si fara sediu, doar cu un simplu spatiu de depozitare si cu un website profesionist. Vizitatorul website-ului tau nu va simti asta si va avea incredere in produsul tau, chiar daca tu esti la inceput de drum!
DEZAVANTAJ: Cheltuieli mai mari cu promovarea si cu livrarea
Ei, lucrurile nu sunt chiar asa roz pe cat pare… Daca te gandesti ca a deschide o afacere online este simplu si ieftin, te inseli amarnic! In ziua de azi, competitia in piata virtuala este tot mai mare, iar firmele care activeaza in aceasta piata au invatat sa implementeze din ce in ce mai bine strategii de marketing online. Daca vrei ca afacerea online pe care urmeaza sa o infiintezi sa infloreasca, trebuie sa fii pregatit sa investesti sume enorme in promovare si sa implementezio strategie de marketing prin mai multe canale.
De asemenea, costurile livrarii sunt mai mari, deoarece intr-o afacere normala, produsul este ridicat in cele mai multe cazuri de cumparatori. Intr-o afacere online, aceasta posibilitate este inexistenta – drept urmare, produsele nu pot ajunge la cumparator decat printr-o companie de livrari, care mareste costurile vanzarilor tale.
CONCLUZIE
Concluzia? DA, merita sa investesti intr-o afacere online! Piata virtuala este clar viitorul si este de la un an la altul intr-o crestere accelerata. Cu toate astea, daca vrei sa-ti deschizi o afacere online, este absolut necesar in primul rand sa intelegi si dezavantajele pe care le ai cu acest tip de afacere, nu doar avantajele! Daca vrei sa cladesti o afacere online, trebuie sa fii pregatit sa investesti sume considerabile de bani in promovare si sa studiezi cat mai mult CUM functioneaza o afacere online! Sau daca nu esti dispus sa inveti cum functioneaza, iti recomand sa angajezi pe cineva care stie deja, cu orice cost!
Asadar, nu esti online, nu existi!… Ai insa grija sa ai o prezenta profesionista online, daca alegi aceasta cale!
Lasă un răspuns