Avem nevoie de un Marketing Specialist! Crezi că ești persoana potrivită?
Avem nevoie de un
Full Stack Developer!
  • Română
Scris pe 13 mai, 2022
5 min timp de citire

Servicii eSigning – compania ta ”fără hârtie”

Digitalizarea este cu siguranță viitorul, iar prin servicii de eSigning poți optimiza foarte mult procesul de semnare a unui contract sau document. În plus, nu mai ai nevoie de arhive interminabile cu dosare aruncate unul peste altul. Arhiva dosarelor va fi pe un cloud sau orice server, iar protecția datelor mult mai ușor de controlat.

Până și statul român și-a dat seama că are nevoie de semnături electronice și a făcut pași majori în acest sens. De curând, Serviciul Român de Informații (SRI) a digitalizat complet procesele de semnare a documentelor. Știrea completă se regăsește AICI.

”SRI nu mai folosește hârtie, ofițerii ar fi șocați de birocrația din alte instituţii ale statului. Suntem complet digitalizați, renunțând la hârtie de circa 9 ani. Angajații noștri sunt ”șocați” de birocrația din celelalte instituții ale statului român.”

Spune Andrei Oprina, șeful Institutului pentru Tehnologii Avansate din SRI.

Servicii eSigning

Ce înseamnă de fapt o semnătură electronică? Este un mod în care o persoană poate ”autentifica” acordul dat pentru o înțelegere de tip contract sau alt tip de document similar. Practic, atunci când semnăm un document, semnătura noastră reprezintă dovada că am fost de acord cu acea înțelegere.

Într-un mod absolut similar, atunci când semnăm electronic un document, ne dăm acordul pentru înțelegerea respectivă. Doar că o facem online 🙂

Semnatură electronică cu autentificare pe baza de dispozitiv puk

Cea mai cunoscută și uzuală semnătură electronică în ziua de azi este cea cu autentificare pe bază de puk. Aici avem diferite companii care oferă acest serviciu, printre care:

Cert Digital

DigiSign

SertSign

Procesul este simplu: îți faci un abonament anual la ei, iar pentru partea de autentificare primești un dispozitiv și o parolă. Marele avantaj este că acest tip de semnătură este omologat și poți fi sigur că are aceeași valoare legală pe care o au documentele pe hârtie semnate olograf. Mai multe detalii despre efectele juridice ale semnăturii electronice găsiți în art. 25 din Regulamentul eIDAS privind identificarea electronică și serviciile de încredere.

În schimb, vine la pachet cu alte dezavantaje:

  1. nu este practic – dacă nu ai dispozitivul la tine nu te poți autentifica
  2. greu de instalat – trebuie să ai cunoștiințe tehnice avansate ca să instalezi aplicația de la unii provideri
  3. dacă nu au ambele părți semnatare o semnatură electronică, statutul de ”semnat” se anulează, întrucât orice printare a documentului anulează semnătura deja aplicată

Semnătură electronică olografă

Acest tip de semnătură electronică funcționează mult mai simplu decât prima și este mult mai practică. Principiul este unul simplu: în spatele procesului de semnare stă un software prin care utilizatorul poate semna cu degetul pe telefon sau cu mouse-ul pe un device de tip laptop. Noi avem deja dezvoltat un astfel de produs de semnătură electronică la baboon.ai.

Cele mai mari avantaje ale acestui tip de semnătură sunt:

  1. este o modalitate practică de a semna un document, întrucât utilizatorul care semnează nu mai are nevoie de un device suplimentar
  2. procesul de semnare este unul simplu și se poate optimiza 100%

Semnătura electronică olografă este deja acceptată inclusiv de unele instituții ale statului român (ONRC permite deja ca unele documente să fie semnate olograf, cu semnatura Adobe). De asemenea business-uri foarte mari cum este eMag practică o semnatură cu colaboratorii pe bază de termeni și condiții și acceptarea lor online. Unele bănci, printre care Reiffaisen Bank, semnează deja contracte de linii de credit cu acest gen de proces de semnare electronică online.

Totuși, din cauză că acest tip de semnătură nu este omologat, există anumite riscuri legale. În caz de litigiu nu ai o siguranță absolută că semnătura va fi luată în considerare. Și în acest caz ai să întrebi: ”Ok… în acest caz cum pot face a.î. semnatarul să aibă cu adevărat o autentificare?!?”

Răspunsul este simplu și ai două metode de autentificare online:

  1. Autentificarea prin SMS! Practic integrezi un sistem prin care utilizatorul primește un cod SMS prin care se loghează înainte de a vedea pagina de semnare. Eviți astfel o situație în care semnează altcineva și poți demonstra că el este cel care a semnat.
  2. Autentificarea prin selfie – utilizatorul este rugat să-și facă o poză cu orice device (laptop/telefon). Acest gen de autentificare este folosit deja de aplicații bancare cum este Revolut

Încheiere

Indiferent de care variantă de semnătură electronică o alegi, vremurile te obligă să ai o semnătură electronică. Digitalizarea este o schimbare care se va accelera în următorii ani, iar noi vrem să facem parte din această schimbare prin soluțiile cu care venim la BABOON ROBOTS.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Începe Proiectul TăuStart your Project