Instrumente AI în strategia de marketing? Avantaje și riscuri
În era digitală în care trăim, inteligența artificială (AI) a devenit un factor cheie în dezvoltarea strategiilor de marketing eficiente. Cu ajutorul instrumentelor AI potrivite, poți obține insights valoroase, poți crea conținut de calitate, genera idei creative și depista noi perspective cu privire la anumite blocaje. Toate acestea, aproape pe loc.
Dar odată cu avalanșa noilor instrumente AI, au venit și criticile aduse la adresa lor, fie că este vorba despre generarea de informații eronate, neactualizate, sau chiar bucăți de conținut plagiate. Ușurința cu care tool-urile AI pot prelua din sarcinile unui marketer sau al unui web developer atrage după sine și multe alte avantaje nebănuite încă de mulți. Dar și dezavantaje, dacă nu sunt utilizate etic și responsabil.
Ne dorim să folosim tehnologia și progresul în avantajul nostru, pentru dezvoltarea propriului business. Însă acest lucru implică și cunoașterea ambelor fațete ale monedei. Mai specific, trasarea unei liste de avantaje și posibile puncte vulnerabile ale instrumentelor AI. Este importantă o astfel de analiză a avantajelor și a dezavantajelor în contextul specific al fiecărei companii, luând în considerare nevoile și resursele disponibile înainte de a adopta instrumente AI în strategia de marketing.
Avantajele utilizării instrumentelor AI în strategia de marketing
1. Eficiență sporită
Instrumentele AI pot automatiza procese repetitive și muncă intensivă, permițând marketerilor să-și utilizeze timpul și resursele în mod mai eficient. De exemplu, automatizarea campaniilor de email marketing, programarea automată a postărilor pe rețelele sociale sau crearea de conținut repetitiv pentru postări cu ajutorul AI poate salva timp prețios.
2. Interpretarea analizelor de marketing și personalizarea experienței utilizatorilor
S-au dezvoltat din ce în ce mai multe instrumente AI capabile să analizeze și să interpreteze datele campaniilor și comportamentul utilizatorilor, astfel încât să ajute marketerul să creeze experiențe personalizate și relevante pentru utilizatori, prin optimizarea conținutului care li se livrează.
Aceste instrumente utilizează algoritmi AI pentru analizarea și optimizarea conținutului scris, de la sugestii de cuvinte cheie până la recomandări de structură și ton, de tendințe sau chiar sugestii grafice complementare campaniilor. Nu doar că vei maximiza impactul eforturilor pe care le depui în marketing, dar vei obține și rezultate mai bune SEO, în ceea ce privește poziționarea în motoarele de căutare.
3. Creșterea productivității
Tool-urile AI pot procesa și analiza cantități mari de date într-un timp scurt, astfel încât marketerii pot obține insights în timp real, pentru a lua decizii informate despre următoarele lor acțiuni de marketing. Rezultatul final cuprinde și creșterea productivității marketerilor, întrucât gestionarea și automatizarea anumitor activități, cum ar fi optimizarea campaniilor, monitorizarea performanței sau generarea de rapoarte detaliate poate cădea în munca unor software-uri, iar eforturile pot fi direcționate spre zonele care implică creativitate și aport personal, uman. Adică, exact locul în care este cea mai mare nevoie de ei.
4. Optimizarea costurilor implicate în strategia de marketing
Utilizarea instrumentelor AI poate contribui și la eficientizarea costurilor implicate în implementarea unei strategii de marketing. De la automatizarea acțiunilor repetitive, care implica generarea de rapoare, interpretarea de date sau analize avansate, până la optimizarea conținutului și SEO, toate pot fi life-changing pentru un marketer, dacă apelează la AI. Acesta îi va permite să-și concentreze eforturile pe sarcini mai valoroase și strategice. Efectul? O reducere a costurilor în ceea ce privește timpul și eforturile implicate. Orientarea spre rezultatul final. Libertatea de a aborda perspective creative.
Așa cum menționam la punctele anterioare, optimizarea campaniilor și a grupurilor țintă cărora aceasta se adresează poate însemna și o reducere a costurilor, bugetul alocat fiind concentrat în direcția potrivită. Rentabilitatea utilizării AI-ului este dovedită și în gestionarea relațiilor cu clienții, prin automatizarea chat-urilor sau asistență pe parcursul unui proces.
Multe dintre instrumentele AI disponibile pe piață cu scopuri diverse au atât versiunea free, disponibilă fie cu anumite limitări, fie pe o perioadă de încercare.
Rentabilitatea lor poate fi dovedită comparând timpul și alte resurse implicate în munca manuală versus automatizarea acesteia, precum și prin gradul de satisfacție al clienților.
Dezavantajele instrumentelor AI cu care te poți confrunta
1. Costuri inițiale ridicate
Multe dintre instrumentele pe care le vei găsi recomandate pe diverse platforme fac bine ceea ce își propun. Dar fac bine ce își propun contra-cost. Deși ele au o perioadă de testare gratuită sau versiuni disponibile și gratuit, vei dori să accesezi toate funcționalitățile pe care le propun. De ce? Fiindcă de obicei cele mai bune funcționalități se află sub lacătul unei subscripții lunare.
Poți ajunge și la costuri mari pentru început, până verifici rentabilitatea unui tool nou și însumezi la final de lună resursele salvate din altă parte. În plus, implementarea și utilizarea anumitor tool-uri AI implică și instalarea unui soft specializat sau a altor sisteme, precum și pregătirea personalului.
Recomandarea noastră: testează cât mai multe instrumente AI în versiunea gratuită, alocă-ți timp pentru research-ul necesar, înainte de a te activa primul soft care promite să-ți rezolve jumătate din muncă.
2. Conținut cu informații false și vulnerabilitate la erori
S-a demonstrat în repetate rânduri că chatbot-urile AI sunt predispuse la erori sau livrează, inocent, informații eronate sau neactualizate. De asemenea, datorită procesării limbajului natural (NLP), chatbot-urile avansate precum Chat GPT au tendința de a deforma informația pentru a construi un răspuns așteptat de către utilizator.
Nu în ultimul rând, se pune problema plagiatului atunci când vine vorba despre crearea de conținut. Este evident faptul că informația primită de un marketer printr-un instrument AI de tip chat combină resurse multiple pentru a genera cel mai bun răspuns, fără a copia sursa informației. Cu toate acestea, el preia și reformulează informația găsită în diverse surse, fără a aloca drepturi de autor.
Simultan cu dezvoltarea tot mai acerbă a chat-urilor NPL, se lucrează intens la soluții care să depisteze plagiatul și care să amendeze, în cazuri mult mai grave, astfel de tactici. Soluția de mijloc la care apelează majoritatea marketerilor este aducerea aportului uman în materialele și datele primite de la tool-urile AI.
3. Eliminarea potențialul creativ al marketerilor și al oamenilor de conținut
Cu toate că instrumentele AI pot oferi automatizare și personalizare, lipsa amprentei umane, mai ales asupra conținutului de tip blog sau a campaniilor de brand awareness, poate fi resimțită de către utilizatori. Iar această turnură drastică în tot ceea ce înseamnă creare de conținut îi afectează, cu precădere și pe marketeri – acei oameni al căror prim scop era tocmai să comunice eficient prin conținut. Riscul cel mai mare în această situație este mutarea accentului de pe calitate pe cantitate. Volumul de conținut va crește considerabil, având în vedere ușurința redactării lui, dar nu și calitatea. În plus, acest aspect poate duce chiar la lipsa satisfacției creatorilor de conținut, care se vor vedea înfrânți de eficacitatea unui instrument precum Chat GPT.
Totuși, rămâne evidentă nevoia de creativitate, de elementul unic venit din perspectiva umană, iar acest lucru va fi greu de dobândit de chatbot-uri sau alte instrumente AI. Tonul lipsit de inflexiuni și nuanțe nu poate egala stilul unui copywriter sau marketer bun și, cu atât mai mult, nu va face diferența pe piața pentru business-ul tău, între alte zeci de business-uri care utilizează aceiași algoritmi antrenați.
4. Lipsa expertizei tehnice și vulnerabilitate la erori
AI poate fi susceptibilă la erori, date fiind lipsa expertizei tehnice și a algoritmilor utilizați în procesarea datelor. Efectul major, în cazul unei erori, este pierdea încrederii audienței. Un lucru pe care nicio companie nu și-l dorește, având în vedere dificultatea cu care îți câștigi audiența, în primul rând.
Capacitatea imensă de a combina surse și date multiple pentru a furniza o bucată de conținut este uimitoare însă. Dar nu înlocuiește expertiza tehnică a specialiștilor din domeniu. Calea de mijloc, din ce se definește la orizont, sunt training-urile și workshop-urile pentru angajați, pentru a ști să utilizeze corect și etic instrumentele AI, dar și pentru a învăța să gestioneze conținutul primit de la aceste tool-uri, procesând „uman” informația.
În articolul viitor îți vom prezenta instrumente AI gratuite pe care le-am testat și de care suntem mulțumiți, însă, până atunci, poți vedea această listă recomandată de HubSpot.
Sunt necesare instrumentele AI în strategia de marketing?
Integrarea instrumentelor AI în strategia ta de marketing poate aduce beneficii semnificative afacerii tale. De la obținerea de insights valoroase și personalizarea mesajelor, până la îmbunătățirea experienței utilizatorului și creșterea conversiilor, AI devine un partener puternic în eforturile tale de marketing. Mai ales dacă înveți să îl folosești responsabil și în avantajul tău.
Investiția în instrumentele AI potrivite va asigura un avantaj competitiv și te va ajuta să te adaptezi mult mai rapid la cerințele și preferințele în continuă schimbare ale clienților. Fă-ți curajul să apelezi la puterea inteligenței artificiale pentru a-ți optimiza strategia de marketing și vei beneficia de o comunicare mai eficientă, o mai bună implicare a clienților și, în cele din urmă, de succes pe termen lung în piața în care activezi.
Pe scurt, succesul unei strategii de marketing stă în combinația dintre mai multe instrumente AI și aportul tău de specialist în domeniu.
Lasă un răspuns