Avem nevoie de un Marketing Specialist! Crezi că ești persoana potrivită?
Avem nevoie de un
Full Stack Developer!
  • Română
Scris pe 18 octombrie, 2021
7 min timp de citire

Google Analytics – Cel mai bun instrument de analiză online

Acum că știi ce face o campanie plătită prin Google Ads din articolul precedent, sigur ai dorit cel puțin odată să știi detalii despre traficul de pe website-ul tău. Exact cu asta se ocupă Google Analytics!

În cazul în care nu știi ce este Google Analytics, nu l-ai instalat pe site-ul tău sau, poate, l-ai instalat dar niciodată nu ai verificat informațiile de acolo, atunci acest ghid este scris pentru tine.

De-a lungul articolului, vom analiza cum funcționează Google Analytics din perspectiva unui începător, de ce ai nevoie de acest instrument și cum să-l folosești la potențialul său maxim.

Google Analytics

Google Analytics este un serviciu gratuit, care generează rapoarte cu date de trafic web referitoare la site-ul căruia îi este atribuit un script de urmărire. Scriptul este un cod generat automat și poate fi adăugat foarte ușor pe website. De reținut totuși, că datele oferite de Google Analytics nu sunt retroactive.

Ca urmare, scriptul trebuie adăugat cât mai repede pe website, pentru a ne asigura că nu pierdem informații relevante despre utilizatori.

Rapoartele ne pot spune câți utilizatori unici ne-au vizitat site-ul într-o perioadă definită, de câte ori, în ce țări sau orașe se află vizitatorii și de pe ce dispozitive (mobil, desktop sau tabletă) și browser (Chrome, Safari, Firefox etc.) au accesat link-ul site-ului nostru.

Putem segmenta vizitatorii pe rapoarte de criterii demografice, cum ar fi categorii de vârstă, de interese și raportul dintre sexe.

De asemenea, Google Analytics ne oferă posibilitatea de a vedea traseul utilizatorilor pe paginile site-ului, precum și canalele de achiziție prin care au ajuns la site (direct, organic, social media, e-mail, PPC etc.).

Din momentul în care vei avea aceste informații despre vizitatorii site-ului tău, îți vei cunoaște mai bine clienții. Vei putea crea conținut atractiv pentru publicul vizat de site și vei crește rata de conversie. O conversie poate însemna abonarea la newsletter a unui vizitator sau chiar achiziționarea unui produs de pe site.

google analytics

Exemple de conversii care pot fi urmărite în Google Analytics

  • vânzările generate, în cazul magazinelor online;
  • completarea formularelor de cerere ofertă, rezervări și contact;
  • abonarea la newsletter;
  • comentariile pe blog;
  • descărcarea de fișiere;

Cum se instalează Google Analytics

Pentru a seta un cont Google Analytics trebuie să te asiguri că ești logat cu contul de Gmail pe care dorești să îl folosești și să accesezi pagina de mai jos.

Dacă deja ai acces în alt cont de Analytics și dorești să realizezi unul nou atunci trebuie să dai click pe Admin – Realizare cont nou.

Următorul pas este să adaugi detalii despre site-ul tău.

După acceptarea termenilor și condițiilor ești redirecționat către codul tău unic de tracking. O să îl găsești mereu în Tracking Info – Tracking Code.

În funcție de experiența ta cu instalarea codurilor poți alege mai multe variante. Mai jos câteva explicate:

Instalarea manuală a codului direct în site. Unele platforme au secțiuni dedicate pentru coduri, pe când altele, nu. Depinde ce platformă folosești. Scriptul de Analytics ar trebui adăugat direct în fișierul header.php, înainte de închiderea tag-ului de </head> pentru a fi instalat pe tot site-ul.

Instalarea prin Google Tag Manager. Detalii despre cum se instalează și video explicativ găsești aici.

Instalarea unui plug in pentru scripturi. Spre exemplu, pentru WordPress poți să folosești acest script ce să te ajute să adaugi codurile în Header fără prea multă bătaie de cap.

Acum urmează partea cea mai ușoară, și anume testarea. Pentru a te asigura că ai instalat codul corect este necesar să mergi în Analytics – Realtime – Overview.

Dacă totuși nu ai reușit să îl instalezi, nu uita că poți mereu apela la o mână de ajutor. Instalarea codurilor de urmărire este unul dintre aspectele care intră în mentenanța unui site.

Indicatori cheie din Google Analytics

Google grupează datele obținute despre website-uri în 5 categorii mari:

  • Real Time (Timp real)
  • Audience (Audiență)
  • Acquisition (Achiziții)
  • Behaviour (Comportament)
  • Conversions (Conversii)

1. Din contul tău de Analytics, dacă dai click pe Real Time, apoi pe Overview vei avea acces la date complexe, de ultimă oră despre situația site-ului tău. Acestea vizează:

  • Locația(în ce zone geografice se află utilizatorii activi de pe site-ul tău)
  • Sursele de trafic (câți au intrat de pe social media sau alte surse)
  • Câți utilizatori activi ai pe site în mod current
  • De pe ce dispozitive au intrat (desktop sau mobil)

2. Categoria Audience din Google Analytics îți oferă date semnificative despre audiența ta și specificul ei. Acestea includ:

  • Date demografice (vârstă, gen)
  • Localizare(unde se află audiența ta)
  • Interesele audienței tale (ex: ce fel de subiecte preferă să citească)
  • Dispozitiv utilizat (câți intră de pe desktop sau mobil)
  • Comportament (câți utilizatori fideli ai, câți vizitatori unici)

3. Categoria Acquisition de indicatori analizează modul în care obții trafic pe site-ul tău. Rapoartele din Acquisition te ajută, printre altele să afli cum ajung vizitatorii pe site-ul tău și care sunt sursele tale de trafic.

Aceste date pe care le regăsești aici sunt o modalitate eficientă de a cunoaște îndeaproape sursele de trafic pentru site-ul tău – care canale de promovare sunt cele mai eficiente și ce poți face pentru a îmbunătăți traficul în cazul celor mai puțin populare.

Datele sunt folositoare dacă ai campanii Google Ads, Facebook Ads sau dacă folosești strategii de remarketing. Aici observi performanțele campaniilor și le compari cu traficul organic.

Dacă folosești opțiunea Overview, vei avea acces la cei mai importanți indicatori în prim plan, cum ar fi:

  • Top Channels
  • Grafic cu numărul de utilizatori și conversii

4. Rapoartele de comportament se referă la acțiunile pe care le întreprind utilizatorii pe site-ului tău. Aici poți vedea cum este receptat conținutul de pe site-ul tău, dacă este citit sau apreciat sau dacă utilizatorii întreprind acțiunile pe care le dorești (call-to-action).

Câțiva dintre indicatorii cei mai importanți pe care ar trebui să-i ai în vedere aici sunt:

  • Numărul de vizite pe pagină
  • Numărul de vizitatori unici
  • Timpul petrecut în medie pe pagină
  • Bounce rate-ul (rata de respingere)

5. Secțiunea Conversions din Google Analytics cuprinde următoarele categorii:

  • Goals– această secțiune îți arată starea obiectivelor setate pentru afacerea ta
  • Multi-channel funnel – aici vei găsi o viziune completă asupra călătoriei vizitatorilor pe site-ul tău și ce acțiuni îi transformă din simpli vizitatori în cumpărători (ex: citirea unui articol de blog, descărcarea unui ghid, abonarea la un newsletter)
  • Ecommerce– această subcategorie este destinată magazinelor online și îți oferă informații detaliate despre rata de conversie, tranzacții, valoarea medie a produselor cumpărate pe site-ul tău, achiziții unice, cantitatea produselor vândute etc.
  • Attribution – aici poți vedea modul în care diversele tipuri de marketing afectează conversiile (reclamă plătită, e-mail marketing, content marketing etc.)

Google Analytics – un instrument necesar oricărui business online

Utilizarea Google Analytics te poate ajuta să-ți înțelegi mai bine audiența, să-ți consolidezi poziția în online și să-ți îmbunătățești constant tacticile de vânzare și comunicare.

Acest produs Google este ușor de folosit și accesibil, care presupune doar crearea unui cont și integrarea lui în website-ul tău. De exemplu, pentru cei care au site-uri pe WordPress, instalarea Google Analytics este facilă și se realizează rapid folosind un plugin.

Fie că ai un blog personal sau un magazin online, acest instrument complex poate avea atât destinație personală, cât și comercială. Cum spuneam și în alte articole, atunci când îți cunoști audiența, știi cum vii în întâmpinarea ei.

Bun, acum ai înțeles ce înseamnă Google Ads și cum se măsoară rezultatele, poți merge la următorul articol și să cițești despre Business Manager de la Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Începe Proiectul TăuStart your Project