Experimente în mediul online – Studiu de caz: Interfețe mai inteligente – Shlomo Benartzi (Part1) - Baboon Web Design
  • Română
Scris pe 29 mai, 2017
7 min timp de citire

Experimente în mediul online – Studiu de caz: Interfețe mai inteligente – Shlomo Benartzi (Part1)

Știm că mediul onlie este în continuă expansiune, iar în ultimii ani dezvoltarea este una destul de accelerată. S-au făcut destule experimete în mediul online, care au avut ca scop identificarea caracteristicilor ce influențează din punct de vedere UX platformele online. N-ar fi interesant să descoperim și rezultatele acestora? 

În articolul de azi vă prezentăm tocmai câteva experimente în mediul online și rezultatele obținute în urma acestora. Prezentul articol reprezintă un studiu de caz, o analiză și o interpretare a lucrării „Interfețe mai inteligente”

Vom prelua mai întâi perspectiva autorului, Shlomo Benartzi. Însă vom încerca să evidențiem și opinia noastră, bazată ca întotdeauna pe experiențe testate de-a lungul timpului. 

Interfețe mai inteligente în epoca pixelilor vs User Experience în 2017 – Experimente în mediul online

Specialiștii au studiat întotdeauna impactul unei platforme la nivel de design, la nivel comportamental și chiar la nivelul psihologiei consumatorului. Au încercat an de an să înțeleagă ce culori, ce aranjare în pagină și ce texte influențează vizitatorul să intre și să rămână pe site. Au încercat să deslușească harta conceptuală a traseului unui vizitator pe site. Și au încercat să vadă modalități de păstrare a vizitatorului pe site. Astfel au început să dezvolte experimente în mediul online.

Ce au descoperit acești specialiști? 

Etapa 1 – Bătălia dusă între print și mediul digital 

A existat întotdeauna ideea că digitalul înseamnă evoluție, înseamnă progres. Așadar, când s-a trecut de la forma tipărită a cărților la ebook-uri, acesta a fost un pas important. Mediul digital a dat prima lovitură. Însă ce se află în adâncurile acestui succes al mediului digital? 

O carte tipărită în cel mai performant mod va reuși să ofere cititorului o experiență de vizualizare pură, în format 300dpi. Un ecran de Kindle va reuși în zilele noastre să aducă acuratețea până la 401dpi. Astfel, digitalul ar întrece cu siguranță orice experiență vizuală oferită de print. Nu-i așa?

Ce spun cu adevărat experimentele?

Specialiștii Connor Diemand-Yauman, Daniel Oppenheimer și Erikka Vaughan au făcut un anumit experiment, citat într-o lucrare de referință din 2011. Aceștia au testat exact ipoteza conform cărăia digitalul ușurează cu mult citirea și înțelegerea informațiilor datorită experienței vizuale mult avansate față de print. 

Desfășurarea experimentului:

72 de elevi din clasa a X-a urmează să susțină examenele de absolvire a ciclului inferior de studiu. Sunt împărțiți în 2 grupe, aleatoriu. O grupă urmează să susțină testele în variantă tipărită, iar cealaltă grupă în mod digital. 

Prima grupă a primit testele pe hârtie, cu un format standar: Times New Roman, mărimea 14. A doua grupă primește testele în PDF, citindu-le pe un ecran LCD cu rezoluție 1280 x 1204 px. 

Rezultate: 

Elevii ce au susținut testele pe hârtie au fost cu 12% mai rapizi, iar gradul de înțelegere și rezolvare a cerințelor a fost cu 10% mai ridicat în cazul acestora, față de cei ce au răspuns pe calculator. 

Concluzia specialiștilor:

Nu doar că mediul digital a fost ineficient în ceea ce privește timpul, însă a îngreunat și procesul de înțelegere a cerințelor. Astfel, experimentul a relevat faptul că „citirea unor texte narative liniare pe un monitor de calculator duce la o înțelegere inferioară a conținutului lecturat decât citirea acelorași texte pe hârtie”. Așadar, experiența vizuală îmbunătățită nu garantează succesul întotdeauna. Cel puțin nu și la nivelul înțelegerii conținutului. 

Viziunea Baboon:

Iată de ce textele unui site trebuie să difere fundamental față de textele scrise pe hârtie. Și combinarea elementelor de text cu restul conținutului grafic trebuie monitorizată extrem de atent. Tocmai de aceea este nevoie de specialiști în mediul online, care să înțeleagă principiile UX atunci când creează și așează conținut pe o platformă online. De aceea la Baboon textele sunt redactate de către specialiști în content și copywriting, iar site-urile realizate sunt întotdeauna testate (pre și post testare) din punct de vedere UX. Pentru mai multe detalii cu privire la acest lucru, click aici.  

 

Etapa 2 – Epoca pixelilor vs UX 2017 – Experimente în mediul online

În 1984 cele mai avansate monitoare reușeau afișajul a 175.000 de pixeli. Azi, monitoarele performante reușesc să afișeze de până la 80 de ori mai mulți pixeli. Spre exemplu, ecranul unui telefon iPhone 6 reușește azi expunerea fidelă a unui plan cu 18 milioane de culori.  Am crede astfel că grafica a evoluat foarte mult și că afișajul digital este mai performant ca niciodată. Lucru total adevărat. 

Însă, oare acest lucru determină utilizatorul să fie mai receptiv și să înțeleagă mai bine textul din mediul digital decât din cărțile tipărite? Oare au găsit specialiștii rezolvarea la această problemă?

 

Experiement realizat:

360 de persoane din cadrul Studiourilor Universale Hollywood  au fost recrutate pentru a participa la un test asemănător celui din primul experiment. O grupă a primit testul pe hârtie, altă grupă a primit testul în format PDF. Au fost create aceleași condiții ca în cazul primelor experimente în mediul online.  

De această dată, testul a conținut o singură întrebare și au fost stipulate și 3 variante de răspuns. 

Subiectul a fost următorul: Închipuie-ți că dobânda la contul tău de economii este 1% pe an, iar inflația ar fi de 2% pe an. După un an ai putea să cumperi: 

  • mai mult decât astăzi cu banii din acel cont
  • exact la fel ca astăzi cu banii din acel cont
  • mai puțin decât astăzi cu banii din acel cont

Rezultatele experimentului:

Surprinzător sau nu, 45% din respondenți au răspuns corect, susținând testul de pe iPhone sau Desktop, în timp ce aproximativ 57% au răspuns corect pe hârtie. 

Concluzia specialiștilor:

Mediul online este unul impulsiv, în care se pune accent excesiv pe viteza de reacție și nu neapărat pe concentrare. Există chiar studii ce spun că un vizitator pus în situația de a citi un articol nu petrece mai mult de 15 secunde cu această activitate. Așadar, indiferent cât de mult s-ar îmbunătăți aspectul grafic, concentrarea utilizatorilor este extrem de greu de păstrat în mediul online, iar tendințele de înțelegere a conținutului sunt în scădere. 

Utilizatorul va citi grăbit, va avea tendința de a trece mai departe foarte ușor, fără a acorda prea multă atenție. 

Viziunea Baboon:

Iată de ce este extrem de important ca site-urile să respecte o anumită structură și paginile platformei să respecte cu atenție unele reguli UX specifice. De aceea specialiștii babuini se bazează pe o filosofie UX testată și cercetată / dezvoltată de-a lungul timpului. Mai multe detalii despre acest lucru puteți descoperi aici și aici

 

Acestea sunt doar 2 experimente în mediul online ce validează faptul că atenția vizitatorului este extrem de volatilă în ceea ce privește digitalul. Pe baza acestor experimente și pe principiile UX putem dezvolta adevărate studii de caz, care să ne ajute să înțelegem mai bine comportamentul utilizatorilor. Iar pe baza acestora putem realiza mai apoi platforme de succes care să demonteze aceste bariere și să ofere utilizatorului experiența așteptată. 

Urmărește blogul nostru pentru a afla mai multe detalii și pentru a descoperi mai multe experimente în mediul online, în partea a doua a acestui studiu de caz, ce urmează să fie publicată în următoarele zile. 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Începe Proiectul TăuStart your Project