E-commerce în România – ce și de unde cumpără românii online (Studiu de caz)
Românii petrec din ce în ce mai mult timp pe internet, spun specialiștii. Peste 70% din populația României are acces la internet în 2017. În medie, românii stau peste 5 ore pe zi pe internet, iar 21% dintre ei ajung să petreacă online chiar și 8 ore zilnic.
Majoritatea folosesc internetul pentru a comunica (peste 98% folosesc emailul) și 87% dintre ei sunt prezenți pe rețelele de socializare. Ponderea tinde să fie covârșitoare și în ceea ce privește citirea știrilor online. Peste 90% din români citesc știrile online.
Ce este însă cu adevărat interesant? 92% dintre români se informează online cu privire la diverse produse. Ei caută informații pe site-uri de specialitate, se uită după review-uri și caută descrieri de produse. Însă din toți aceștia, numai 29% dintre români achiziționează ceva online (măcar odată pe lună).
Ce înseamnă E-commerce în România?
În anul 2017, în România, există aproximativ 20.000 de magazine online. Însă din toate aceste magazine, peste 80% din piață este împărțită între giganții E-commerce. Peste 80% dintre puținii români care cumpără online achiziționează produse doar de la 3 mari site-uri din România. Surprinzător, unul din cele 3 site-uri nici măcar nu reprezintă un magazin online (conform GPeC).
TOP 3 site-uri de unde comandă românii: Emag (58%), OLX (16%) și Elefant (12%).
Deși doar 29% din românii cu acces la internet cumpără online, în perioada aprilie 2016 – martie 2017, tranzacții de peste 1.9 miliarde de euro au fost înregistrate în mediul online românesc. Creșterea este de peste 20% raportat la anul fiscal anterior. Așadar, piața comerțului online românesc are o creștere uriașă de la an la an.
Vrei și tu să intri pe piață cu un magazin online de succes? Contactează-ne!
Ce cumpără românii online?
Pe primul loc în comenzile online ale românilor se află produsele IT&C (82% dintre români comandând astfel de produse). Pe locul doi avem gama de produse fashion (80%). Apoi, locul 3 este ocupat de clasa produselor cosmetice (77%).
Topul continuă cu produsele / serviciile turistice și cu serviciile din domeniul telecomunicațiilor. Interesant este că din ce în ce mai mulți români ajung să cumpere online și mâncare și produse de catering (55%).
Care este suma medie din coșul românilor?
Comanda medie a unui român se situează în jurul sumei de 150 lei, iar într-un an românii ajung să cheltuie online în jur de 1313 lei.
Cum arată E-commerce-ul românesc în comparație cu cel occidental?
În comparație cu Vestul, România este în continuare în derivă. Țările din Vestul Europei raportează o marjă de 57% din populație ce cumpără online deja. Iar creșterea în cazul acestor țări este mult mai reprezentativă de la an la an decât în România.
Dacă, spre exemplu, piața online în România ajunge la 1.9 miliarde de euro, în Olanda aceasta depășește 20 miliarde, ajungând ca la nivelul Europei să atingă chiar 510 miliarde.
În SUA, comparativ cu Europa, creșterea este chiar mai vizibilă. Conform ultimelor informații disponibile (studiu ROADS realizat de PwC și IAB România în 2012), piața românească de online era mai mică de până la 1400 de ori decât cea din SUA. De asemenea, era mai mică de circa 300 de ori față de cea din Marea Britanie și Japonia și de 200 de ori mai mică decât cea din Germania.
Bineînețeles, din 2012 creșterile au fost semnificative în România, însă suntem în continuare în urmă cu mult.
Voi când ați comandat ultima oară ceva din mediul online?
Te interesează și alte studii de caz interesante?
Lasă un răspuns