De ce să ții cont atunci când faci un website? 5 principii UX Design

Tu știi de ce să ții cont atunci când faci un website? Am pregătit noi o listă precisă cu 5 dintre cele mai esențiale principii UX Design. 

Navigabilitatea utilizatorului este unul dintre cele mai importante aspecte la care trebuie să ne gândim când construim un website. Desigur, e plin internetul de sfaturi, ponturi și cursuri care te învață cum să realizezi un website cât mai eficient, cu un design responsive și pe placul clientului. Sunt atât de multe informații, încât șansele sunt chiar să ratezi câteva dintre cele mai importante principii UX Design.

Ce este UX Design și de ce este important?

Pentru început, e necesar să specificăm că UX (User Experience) Design ajută la îmbunătățirea experienței utilizatorilor în timp ce navighează pe website-ul tău, așa cum am detaliat într-un alt articol.

Principalul obiectiv pentru UX este proiectarea interfețelor web utile și utilizabile. Nu, nu sunt aceleași lucru – iar acest articol te poate lămuri de ce. Dar, pe scurt:

O interfață web este utilă atunci când produce un output dorit și când permite utilizatorilor să îndeplinească o sarcină.

Pe de altă parte, prin utilizabilă ne referim la satisfacția utilizatorilor atunci când pot realiza o sarcină folosind interfața pe care ai conceput-o tu.

 

Care este procesul UX design?

1. Adunarea cerințelor

Trebuie să înțelegem cine este utilizatorul și cum navighează pe site-ul nostru. Acest lucru presupune un research: fie prin observarea utilizatorului, prin interviuri sau studii de caz.

2. Realizarea alternativelor de design

Adică adunarea tuturor ideilor pentru a dezvolta noi interfețe cu scopul de a îndeplini cu succes o sarcină.

 

3. Realizarea de prototip

Realizarea unui prototip este util pentru a evalua noul nostru design. Acesta poate avea fidelitate scăzută, având puține similaritățu cu design-ul final, sau fidelitate crescută, fiind foarte similar cu ceea ce urmează să livrezi.

4. Evaluarea

Ultimul pas este evaluarea, care ne permite să constatăm dacă îmbunătățim experiența utilizatorului sau nu prin design-ul nostru.

E indicată o evaluare formativă, realizată timpuriu, înainte de cea sumativă, realizată pentru prototipurile de înaltă fidelitate sau pentru interfața finală.

 

Și totuși, de ce să ții cont atunci când faci un website?

E important să-i faci pe utilizatori să navigheze fluid și facil pe website-ul tău. De aceea, trebuie să știi încă de la început de ce să ții cont atunci când faci un website. Am discutat deja despre principii de compoziție vizuală în web design într-un articol trecut și de cele 3 reguli de eficientizare a navigării utilizatorului pe website-ul tău – acestea completează și ghidează traseul utilizatorilor pe site. Fie că e vorba despre un magazin online sau un site de prezentare, prin regulile de compoziție și design, va trebui să-i conduci pe utilizatori în secțiunile în care dorești tu să ajungă. Cum faci asta? Bifând cele mai importante 5 principii UX Design, pe care le-am rezumat pentru tine mai jos.

#1 Realizează design-ul pentru utilizatorii tăi, nu pentru tine

Majoritatea designerilor tind să proiecteze produsul, considerându-se singurul utilizator al produsului. Tu îi cunoști deja toate buzunarele. Poate nu e rău ca un prototip al design-ului tău să fie testat înainte de altcineva, nu? Astfel, vei observa și tu cum se mișcă acesta prin site și ce e nevoie să remediezi.

#2 Oferă Feedback utilizatorilor (=confirmarea acțiunilor utilizatorilor)

Zilnic apăsăm butoane pe fiecare pagină de pe internet. Nu de puține ori ai rămas debusolat când, după un buton apăsat, nu s-a întâmplat nimic.

Deși toate aceste butoane, de la trimite, sună, deschide, până la cumpără, nu pot fi simțițe tactil când sunt apăsate, știm că ele produc o acțiune, dacă au fost apăsate, motivul fiind feedback-ul pe care l-am primit: fie că a pâlpâit, și-a schimbat culoarea, s-a încărcat etc., suntem veșnic obișnuiți să primim un feedback în urma fiecărei acțiuni pe care o facem pe o interfață web. Te-ai gândit la asta până acum?

Și fiindcă nu putem uita și de UX Design pentru mobil, acest articol îți arată cum navighează un utilizator pe mobil.

#3 Împarte conținutul în blocuri mai mici de informație

Atunci când proiectăm un conținut (element sau componentă) prea lung, acesta poate deranja alți utilizatori, prin aglomerare. Pentru asta, e nevoie să împărțim conținutul mare în bucăți mici. Desigur, pe lângă această triere, avem și câteva principii de componeță vizuală care ne vor ajuta să evidențiem ce este important și ce este secundar, cum ar fi prin teoria ierahiei grafice pentru un website inteligent. E unul dintre lucrurile mici când te gândești de ce să ții cont atunci când faci un website, dar nu trebuie uitat.

#4 Fii clar și articulat (nu vor gândi utilizatorii ce nu ai pus tu pe website)

„Ca utilizator, nu ar trebui niciodată să am o milisecundă de dubiu dacă lucrurile sunt făcute pentru a le apăsa sau nu.”

Steve Krug

Cu alte cuvinte, vei pune pe website strict elementele de care ai nevoie, vei desemna precis acțiunile pe care trebuie să le facă utilizatorul și îl vei ghida cu ajutorul principiilor de compoziție vizuală să ajungă acolo unde îți dorești, oferindu-i totodată o experiență bună pe orice interfață.

#5 Creează familiaritate prin design

Creativitatea în designul UX este întotdeauna o necesitate, însă dacă aceasta creează confuzie pentru utilizatori, ar trebui să fie evitată. Gândește-te că utilizatorii sunt deja obișnuiți cu diverse șabloane, cum ar fi butoanele de notificări. Nu vom folosi pentru acestea inițiala N, ci cu un clopoțel, așa cum avem pe Facebook sau orice altă platformă mare. Un design bun va fi apreciat, însă elementele de familiaritate îi vor ține pe utilizatori mai mult timp pe site.

 

De ce altceva mai ai nevoie pentru un UX Design bun?

De exemple, foarte multe exemple: află și de la premianți de ce să ții cont când faci un website.

Așadar, UX Design nu înseamnă să le spui utilizatorilor ce poți crea, ci mai degrabă să spui că ceea ce ai creat pentru ei este ușor de utilizat. Empatizarea cu emoțiile utilizatorilor și realizarea unui design care poate crea un atașament afectiv cu utilizatorii sunt două calități necesare pentru un UX Designer. Dacă știai deja de ce să ții cont atunci când faci un website sau ești entuziasmat să te perfecționezi, locul tău s-ar putea să fie într-o echipă specializată de web designeri.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

small_c_popup.png

Ce vânzări ar trebui să ai de fapt

What sales should you actually have

Completează chestionarul nostru și obține sfaturi personalizate
care te vor ajuta să crești considerabil vânzările online
în mai puțin de 30 zile

Take our quiz and get customized advice that will walk you trough
how you can get more revenue in less than 30 days

(durează 2 minute)

(less than 2 minutes)