Copyright și importanța drepturilor de autor în mediul online
În mediul online aflat în continuă dezvoltare, mai ales în cadrul industriilor creative (în spectrul căruia ne situăm și noi, cei de la Baboon) apar în fiecare moment metode noi protecție împotriva încălcării drepturilor de autor.
Aceste drepturi sunt foarte importante în mediul online, deoarece fiecare artist din domeniul web design, content marketingului sau fotografiei muncește în această jungă online în scopul de a oferi elemente prin care un developer să poată construi platformele livrate clientului final.
Pentru acest lucru el trebuie respectat și, mai ales, remunerat cum se cuvinte. Iar cea mai des întâlnită metodă prin care-și poate monetiza munca în acest sens este contractul pe drepturi de autor (copyright).
Ce reprezintă copyright-ul în jungla online?
Copyright-ul (dreptul de autor) reprezintă totalitatea prerogativelor (conform legii drepturilor de autor – Legea 8/1996) de care se bucură autorii în urma unui efort creativ legat de realizarea operei sale.
Copyright-ul, semnalat prin simbolul ©, reprezintă faptul că acea creație este protejată și se află sub egida legii drepturilor de autor.
Această lege se poate aplica oricărei creații din mediul digital (și nu numai), incluzând platforma dezvoltată, textele scrise, elementele inserate pe site, pozele etc.
Studiu de caz – Copyright-ul pe nișa site-urilor de stockphotos.
Natura drepturilor de autor în domeniul foto este mult mai slab studiată, iar aplicabilitatea legilor în acest caz întâmpină anumite impedimente. Gândiți-vă la o situație concretă: câte fotografii sunt necesare pentru realizarea unui site de prezentare?
Ei bine, toate acele fotografii sunt realizate de anumiți fotografi, chiar dacă noi le preluăm de pe Google printr-un simplu copy – paste. Fotografia se înscrie în rândul profesiilor, la fel ca web design-ul, așa încât, cum ne-am simți noi în momentul realizării unui site să lucrăm pe gratis? Fotografii de ce ar face-o?
Un exemplu de mișcare interesantă în acest domeniu a fost eliberarea a peste 35 de milioane de fotografii din catalogul Getty Images pentru uz necomercial, în 2014. Haideți să facem un calcul. Cât costă o ședință foto profesionistă de o oră (în care primim, să spunem, 100 de poze)? Cam cât credeți că a plătit Getty Images pentru fotografii ce s-au ocupat de realizarea celor peste 35 milioane de poze? Noi de ce am avea dreptul să le folosim pe gratis?
Problema pozelor cu licență în mediul online
Există sute de site-uri de tip photostock ce pun la dispoziție fotografii originale, garantând astfel fiecărui utilizator ce plătește licența anumite poze unice pentru site-ul său, fotografii care să nu poată fi utilizate de oricine, printr-o simplă căutare pe Google.
Problema utilizatorilor cu aceste site-uri este că pozele sunt mult prea scumpe, în comparație cu restul investițiilor. În cadrul unui studiu de caz pe această nișă, specialiștii Luo Hong și Julie Holland Mortimer au realizat niște calcule, prezentând opțiunile celor mai multe site-uri din domeniu cu privire la pachetele de preț practicate.
Astfel, pentru utilizarea unor fotografii cu dimensiuni scăzute, majoritatea site-urilor ofereau pachete de înregistrare a licențelor pentru 3 luni, contra sumei de 400$, iar pentru utilizarea unor fotografii cu o rezoluție mai mare, utilizatorul putea plăti până la 800$ pentru o licență de un an.
Rezolvarea Getty Images
Pentru a rezolva această problemă a prețului și pentru încurajarea utilizatorilor să folosească imagini cu licență, Getty Images a oferit o oportunitate unică tuturor noilor înregistrați. Aceștia puteau folosi, pentru o perioadă de trial, fotografii licențiate gratis, contra unei minime activități ce presupunea copierea imaginilor pe site-ul lor doar prin codul embed ce ducea pe site-ul sursă sau prin link generat de aplicația embed a platformei Getty Images.
De ce această abordare a fost una dintre cele mai ingenioase de la momentul acela?
Prin această acțiune Getty Images ajungea practic cu link-uri pe sute de mii de site-uri, promovându-se fără niciun efort, doar prin share-uirea imaginilor de către utilizatori. Aceștia terminau în cele din urmă trialul și erau nevoiți să plătească dacă mai doreau poze, iar în perioada pe care le-au avut gratis au realizat practic activități de promovare pentru platforma sursă, activități ce au adus un trafic uriaș pe site-ul Getty Images, mii de utilizatori noi înregistrați, o bază de date solidă pentru site și foarte multe vânzări pe termen lung.
Încălcări ale utilizatorilor în ceea ce privește copyright-ul online în materie de poze.
De cele mai multe ori, există doi factori importanți în baza cărora copyright-ul este încălcat de către utilizatori, a fost concluzia specialiștilor Luo Hong și Julie Holland Mortimer:
- Utilizatorii nu sunt conștienți că încalcă o lege, deoarece nu sunt familiarizați cu legea drepturilor de autor în domeniul stockphoto.
- Utilizatorii nu percep prețul ridicat al fotografiei și preferă soluții de compromis (piratarea imaginilor), asumându-și riscul cu privire la pedepsele ce pot surveni acestei activități.
În momentul căutării unei imagini, spun specialiștii, folosim un motor de căutare ce ne arată rezultatele în funcție de cuvântul cheie, iar acesta ne va duce către pagina de imagini, fără a ne arăta prețul lor, faptul că sunt protejate sau modalitatea prin care putem obține licența pentru utilizarea lor, așa încât nu vom fi conștienți de existența unei legi care protejează acea poză prin copyright.
În cazul al doilea alegem pur și simplu să ignorăm legea și ne pretăm la culegerea unor poze de pe Google, fără a conta dacă acestea sunt sau nu folosite doar de noi, fără a ne păsa foarte mult dacă sunt reprezentative pentru site-ul nostru (uneori nefiind chiar deloc ceea ce ne dorim).
Aceasta este o problemă în mediul online. De ce?
Răspunsul este simplu. Ți-ai dori ca intrând pe site-ul tău să afișezi o fotografie pe care să o găsești a doua zi și pe pagina de start a concurenței? Nu credem că este de dorit așa ceva, iar la nivel de branding și poziționare a afacerii pe piață prin diferențierea față de concurență această situație este o totală decădere în favoarea concurenței. Ți-ai asuma așa risc?
Mai există și situația (rară ce-i drept, dar posibilă) să fii dat în judecată pentru utilizarea unei fotografii care nu-ți aparține și pe care realizatorul o găsește pe site-ul tău. În acest caz trebuie să știi că daunele sunt de ordinul milioanelor de euro în anumite situații. Suntem siguri că întrebarea cu referire la asumarea acestui risc nici nu mai are sens.
Conform executorului judecătoresc Cirja Muresanu, rata de procese în cazul copyright-ului pe această nișă a fotografiilor cu licență este în continuă creștere, ajungând chiar și la 26.5%.
Recomandarea specialiștilor
Dat fiind faptul că o licență de 3 luni este mai mult decât suficientă pentru a downloada imaginile necesare pentru realizarea unui website profesionist (incluzând poze de rezervă + eventuale poze pentru platformele Social Media), iar aceasta poate fi găsită inclusiv la prețuri de 100$, recomandarea clară a specialiștilor este să utilizați fotografii cu licență în momentul prezentării brandului vostru în mediul online.
Motivarea acestei recomandări este pe cât se poate de simplă. Evitați posibilitatea ca acea fotografie să se regăsească și pe site-uri concurente, iar funcția de embed a site-ului sursă vă permite blocarea salvării imaginilor de către vizitatori (sunt perfec protejate de copiere și reproducere).
Specialiștii Baboon susțin această recomandare!
Lasă un răspuns